Świat od dwóch dni żyje informacją o rezygnacji Joe Bidena z kandydowania w wyborach prezydenckich w USA. Oświadczenie to Joe Biden zamieścił 21.07.2024 r. na platformie X i wywołał tym niezliczoną ilość komentarzy.
Oświadczenie pełne emocji
Naszym zamiarem nie jest wnikanie w pobudki tej decyzji, czy też jakie skutki wywoła ona na gruncie politycznym. Chcieliśmy zobaczyć jakie emocje Prezydent Joe Biden zawarł w swoim oświadczeniu i jakie emocje towarzyszyć mogą statystycznemu obywatelowi USA czytającemu to oświadczenie.
Źródło: https://x.com/JoeBiden/status/1815080881981190320
Na początku zmierzyliśmy poziom pobudzenia i sentymentu
Analizując treść oświadczenia Prezydenta Joe Bidena widać, że było przesycone pozytywnym sentymentem i wysokim stopniem pobudzenia. Poziom pobudzenia wskazywać może na wysokie zaangażowanie osobiste w Prezydenta w treści przekazywane w oświadczeniu. Podkreślić należy jeszcze jeden fakt. Decyzja o rezygnacji z kandydowanie siłą rzeczy winna wywoływać u Joe Bidena emocje tworzące sentyment negatywny, ale tego nie widać w analizie sentymentu. Treść oświadczenia przepełniona jest sentymentem pozytywnym i tak prawdopodobnie odczytywana jest przez statystycznego odbiorcę.
Jakie emocje były dominujące
Na obraz sentymentu wpływają pojedyncze emocje a ich natężenie buduje jego poziom . Analizując oświadczenie jako całość wybijają się po stronie emocji uznawanych za pozytywne emocje zaufania i radości. W tym ostatnim przypadku należy rozumieć radość jako odczucie satysfakcji. Natomiast wśród emocji negatywnych najwyższe natężenie odnotowano dla smutku i strachu (odczytywanego w tym przypadku jako obawa).
Jak widać tylko w dwóch akapitach oświadczenia natężenia emocji smutku i strachu (obawy) są porównywalne lub nieco wyższe niż emocji pozytywnych. W akapicie czwartym kiedy to Prezydent wspomina czas kryzysu wywołanego przez pandemię – tu wybija się strach (obawa). Natomiast w akapicie piątym kiedy pisze o rezygnacji z ubiegania się o reelekcję wybija się smutek. W pozostałych akapitach emocje pozytywne zdecydowanie przeważają nad negatywnymi. Taki stan rzeczy powoduje, że całe oświadczenie może wywoływać pozytywny sentyment u odbiorców. W tym miejscu zaznaczamy, że mówiąc o odbiorach mamy na myśli odbiorcę statystycznego (bez wnikania w jego preferencje polityczne).