Analiza emocji to podstawowa (oczywiście obok analizy sentymentu i emocjonalnego pobudzenia) funkcja rozwijanych od wielu lat, opartych o naukę, narzędzi Sentimenti. Z nowym rokiem nasze rozwiązanie zyskały na wartości i radzą sobie doskonale nie tylko z językiem polskim, ale też z siedemnastoma innymi językami. Poniższe badanie udowadnia, że robimy to z niemal jednakową skutecznością.
Wiele języków, jedno narzędzie. Sentimenti radzi sobie już z 18 językami
W podsumowaniu zamieszczonym na naszym blogu na początku 2021 roku, konkretnie 4 stycznia, informowaliśmy o nowych wyzwaniach. Zespół Sentimenti nie osiadł na laurach i intensywnie pracuje nad rozwojem i usprawnianiem narzędzi. Efekt? Radzimy sobie świetnie z analizą wielkich zbiorów tekstów już w… 18 językach! Aby jednak udowodnić (nie tylko samym sobie), że robimy to skutecznie, postanowiliśmy przebadać jeden solidnie przetłumaczony na wiele języków tekst, a następnie sprawdzić zawarte w nim emocje, sentyment i pobudzenie emocjonalne.
Aby podnieść naszym narzędziom poprzeczkę, na warsztat wzięliśmy dość zabawny i często pełen sarkazmu tekst. Wymagania te spełniła idealnie treść wystąpienia Maysoon Zayid w trakcie TEDWomen z grudnia 2013 roku. Zayid to pisarka, aktorka, komik, współzałożycielka nowojorskiego Arab-American Comedy Festival. Całość do przeczytania / obejrzenia poniżej, lub: TUTAJ.
Dzięki analizie narzędziami Sentimenti treści wystąpienia w j. polskim, angielskim, niemieckim i hiszpańskim zostało potwierdzone, że wyniki natężeń emocji są do siebie bardzo zbliżone. To dowód na wysoką skuteczność. Ale to nie wszystko! Nasze systemy doskonale wykryły zawarte w przemówieniu sarkazm i ironię, którego momentami rzeczywiście nie brakowało.
Analiza emocji a sarkazm, humor i ironia. Jak skuteczność?
“Mam dziecięce porażenie mózgowe. Cały czas się trzęsę” – informuje odbiorcę Maysoon Zayid już na początku swojego niecodziennego, komicznego przemówienia. Treść jej przemówienia to nie tylko sarkazm, humor i ironia. Pisarka robi to przede wszystkim z wielką gracją. Na marginesie warto wspomnieć, że jej przemówienie poświęcone jest przede wszystkim temu, że każdy z nas może wszystko, jeśli tylko chce.
Ona sama szła już czerwonym dywanem, zagrała w filmie z Adamem Sandlerem i pracowała z wieloma innymi artystami. Zwiedziła też kawał świata, a liczbą rzeczy, którymi się codziennie zajmuje, można zawstydzić niejedną zdrową osobę.
Wracając jednak do analizy, badanie treści potwierdził zatem wszystkie postawione na wstępie tezy. Procentowa wartość sentymentu pozytywnego, jak i sumy procentowego natężenia emocji pozytywnych względem negatywnych, są większe. Tekst pobudzał emocjonalnie głównie za pomocą emocji pozytywnych. Dane emotywne (w skali), wskazały z kolei na faktyczne emocje wywoływane u odbiorcy.
Zadziało się to pomimo mocno humorystycznego stylu wypowiedzi w całym przemówieniu. Analiza emocji i jej wyniki we wspomnianych wyżej językach są do siebie bardzo zbliżone. Delikatne różnice (które pokazujemy na wykresie poniżej) pomiędzy nimi wynikają bardziej ze zróżnicowanej objętości słownej tych samych (w rozumieniu semantycznym) zdań. Różnice te nie przekroczyły wartości 3%.
Jedna treść, wiele języków. W jakim celu?
Analiza emocji, sentymentu i pobudzenia emocjonalnego w treściach ma szerokie zastosowanie. Badanie tych samych parametrów jakościowych w treściach w wielu językach daje jeszcze większe możliwości. To nie tylko analiza publikacji internetowych, obszernych fragmentów książek czy czasopism lub czatów z klientami. Dzięki wielojęzykowej analizie mamy okazję poznać nastawienie internetu do różnych zagadnień bez językowej bariery.
Internet to wielka przestrzeń, w której ludzie dzielą się opiniami o wszystkim. Internauci komentują praktycznie każdy temat bez względu na to, skąd są. Dlatego i my nie możemy pozostać obojętni na drzemiący tu potencjał. Rozwój narzędzi o analizę nowych języków to po prostu wymóg rynku.
Monitoring internetu to dla wielu firm konieczność i codzienna praca, a badanie emocji, sentymentu i pobudzenia z wielu rynków (nie tylko polskiego) daje jeszcze więcej informacji, bez których trudno prowadzić biznes.
Narzędzia Sentimenti mają wiele zastosowań w różnych dziedzinach – od e-commerce po politykę, od badań kryzysów wizerunkowych po customer experience. To również doskonałe, już teraz wielojęzyczne, narzędzie do researchu dla różnego rodzaju badań.
Dodatkowe atuty? Narzędzia Sentimenti “czytają” dane tak, jakby robiło to ponad 20 tys. osób, które brało udział w badaniach i tworzeniu Sentimenti. Robią to również znacznie szybciej, niż ma to miejsce w przypadku badania manualnego. Poznaj naszą OFERTĘ.