Zaznacz stronę

Czy nastroje inwestorskie można mierzyć? Tak! Obecnie robi się to na podstawie sondaży (np. AAII Bull and Bear), zestawu skomplikowanych miar (CNN Fear and Greed index) lub analizy trendów zakupowych (Indeks Nastrojów Inwestorów). To ostatnie oznacza przewidywanie działań kupujących akcje na podstawie… tych działań, a nie zewnętrznego wskaźnika. A czy można mierzyć emocje na giełdzie i co z tego wynika? Tego dowiecie się z poniższego artykułu.

Dotychczasowe badania nad wykorzystaniem sentymentu w prognozowaniu kursów indeksów giełdowych.

W grudniu 2018 roku pojawiła się publikacja “Media Sentiment and International Asset Prices”, wydana przez National Bureau of Economic Research, w której autorzy analizują artykuły Reutersa i Bloomberga pod kątem ich wpływu na główne indeksy giełdowe. Badacze odkryli ciekawe zależności między sentymentem w artykułach a wartościami indeksów, jak na przykład:

  1. Nastrój wiadomości koreluje czterokrotnie mocniej z rynkiem niedźwiedzia (zdominowanego spadkami) niż w trakcie hossy – rynku byka,
  2. Wskaźnik nastrojów dużo lepiej oddaje zachowania światowych indeksów, niż powszechnie używany wskaźnik VIX (CBOE Volatility Index),
  3. Pozytywny nastrój w mediach wpływa bardziej na rynki rozwinięte, za to negatywny na rynki wschodzące.

Żadne z podejść niestety nie umożliwiało trafności prognoz wyższej niż 55-60%. Prawdopodobnie nie jest to możliwe w oparciu o sentyment albo znaczniki emotywne oferowane przez platformy społecznościowe, typu Twitter czy Facebook.

Monitoring emocji dla przewidywania cen akcji

A co, gdyby, wykorzystując głębokie sieci neuronowe, połączyć monitoring mediów i emocji? W Sentimenti mamy zdecydowanie więcej możliwości – 11 zmiennych emotywnych. Nasze narzędzia pozwalają na automatyczną analizę sentymentu i emocji w tekstach. Sprawdzamy, jaki jest sentyment i udział każdej z 8 emocji podstawowych Plutchika w tym, co internauci piszą w danym okresie na temat konkretnej spółki giełdowej i jej produktów. Mierzymy pobudzenie każdej wypowiedzi.

Dzięki temu widzimy, czy darzą ją sympatią, okazują złość lub wstręt, mówią o zaufaniu do marki. Mierzymy, jak emocje zmieniają się z dnia na dzień, tygodnia na tydzień, jednego okresu rozliczeniowego na drugi.

Potem zestawiamy wyniki analizy emocji z twardymi wskaźnikami: indeksem WIG-Banki, cenami akcji spółki. 

Emocje na giełdzie. Prognozowanie na polskiej Giełdzie Papierów Wartościowych

Na przełomie listopada i grudnia 2018 sprawdziliśmy w praktyce nasze założenia. Dlatego też pobraliśmy wszystkie dostępne w polskim internecie opiniotwórcze dane tekstowe na temat 50 losowo wytypowanych spółek. Pobraliśmy dla tego samego okresu i tych samych podmiotów dane kursowe. Nasz zespół analityków finansowych oraz specjalistów od sztucznej inteligencji przygotował scenariusze uczące dla modeli testowych. Kiedy sprawdziliśmy ich skuteczność, okazało się, że aż w 87,1% przypadków zmiany natężenia emocji w tekstach na temat spółki pozwalają przewidzieć zmiany kurs!

Oferujemy wam kompletny raport pokazujący, jak często udało nam się przewidzieć zmiany kursu akcji jedynie na podstawie analizy sentymentu i emocji. Przeczytajcie i sprawdźcie, w ilu przypadkach się udało – wspomnimy tu tylko o tak różnych spółkach, jak: CD Projekt, KGHM Polska Miedź, Gino Rossi, Enea czy Wawel.

Analiza emocji w FinTech - raport o polskich spółkach giełdowych

Monitoring emocji jako wskaźnik wspomagający analizę trendów to cenne narzędzie inwestorskie. To nastroje giełdowe sprowadzone do postaci liczbowej bez potrzeby zadawania komukolwiek skomplikowanych pytań – wystarczy monitorowanie mediów społecznościowych i prasy.

Podobne badania przeprowadziliśmy dla rynku kryptowalut, warto się z nimi zapoznać.

Skorzystaj z tej wiedzy i otrzymaj dostęp do informacji wspierających Twoje transakcje. Mierz emocje na giełdzie i korzystaj z wyników. Czekamy!