Temat szczepionek, a konkretnie różnic pomiędzy nimi, wzbudza ogromne emoce. Analiza fraz z wyszukiwarki Google pokazuje, że społeczeństwo wciąż szuka informacji odnośnie różnic pomiędzy preparatami różnych producentów. “Jaką szczepionkę wybrać?“, “Moderna czy Pfizer?” – to tylko niektóre z nich. Tym razem na warsztat wzięliśmy rozmowy internautów na temat pięciu preparatów. Zbadaliśmy emocje i sentyment pomiędzy nimi, aby sprawdzić, czym się różnią.
Pfizer czy Moderna, czyli jaką szczepionkę wybrać?
Materiał poddany analizie przez nasz zespół to w sumie prawie 190 tys. wzmianek na temat pięciu producentów szczepionek w okresie od 1 stycznia do 6 maja 2021 r. Treści dotyczące konkretnych producentów odfiltrowano z dyskusji na temat szczepionek przeciw COVID-19 ogółem. Dzięki zastosowaniu narzędzia SentiTool, zaledwie kilka minut otrzymaliśmy pełne wyniki.
Na temat preparatów internauci najczęściej dyskutowali pod artykułami na portalach informacyjnych. Drugie miejsce, jeśli chodzi o miejsca dyskusji, to Twitter, a następnie Facebook. Na portalach newsowych internauci dyskutowali najczęściej o AstraZeneca. Również w tym miejscu w sieci odnotowano sporo opinii o szczepionki Sputnik-V z Rosji. Na Twitterze i Facebooku, ale i w pozostałych miejscach był to Pfizer. Te dwie szczepionki należą do najczęściej komentowanych.
Na wykresie dynamiki dyskusji (dane miesięczne) widać, że kontrowersje wokół preparatu AstraZeneca poskutkowały. Na temat tej szczepionki dyskutowano bardzo intensywnie – najczęściej w marcu br. Najmniejsze zainteresowanie widać w przypadku preparatu Johnson&Johnson. Warto przy okazji zauważyć, że w znacznej liczbie opinii występowało więcej nazw preparatów.
Szczepionki na COVID-19 – porównanie. Sentyment i emocje
Patrząc na różnice w sentymencie opinii danej szczepionki na tle pozostałych widać wyraźnie dwie skrajne. Najbardziej pozytywnie komentowany w badanym okresie był preparat Johnson’a. Z kolei najwięcej negatywnych stwierdzeń odnotowano wokół Sputnika-V. Kontrowersje wokół odczynów poszczepiennych po zastosowaniu szczepionki AstraZeneca ostatecznie nie wpłynęły na pogorszenie wizerunku w sieci. Więcej niekorzystnych treści widać było z kolei Pfizera, co może dziwić.
Preparat ten jest jednym z najbardziej popularnych wśród Polaków i to nim najczęściej chcą się szczepić obywatele. Wpływ na taki stan rzeczy mogło mieć współwystępowanie innych nazw preparatów razem z Pfizerem. Badamy bowiem przede wszystkim ogólny klimat wokół dyskusji on-line wokół produktów koncernów farmaceutycznych. Poniższy graf pokazuje więc, jak opinie na temat jednego preparatu mogły wpłynąć na klimat dyskusji wokół innego na zasadzie współwystępowania. Z Pfizerem najczęściej współwystępowała Moderna i AstraZeneca.
Poniższy wykres rozbija sentyment pozytywny i negatywny na osiem emocji podstawowych, aby jeszcze dokładniej przyjrzeć się opiniom o szczepionkach. Sputnik-V różnił się od pozostałych preparatów wysoką dawką wstrętu (ok. 13% więcej niż u pozostałych) ze strony internautów, z kolei Pfizer strachem i smutkiem. AstraZeneca zanotowała lekki wzrost zaufania i oczekiwania. Tymi samymi emocjami najbardziej na plus różni się od reszty jednodawkowy Johnson (przy silnych spadkach negatywnych emocji względem konkurentów). Jeśli chodzi o preparat Moderna, od pozostałych czterech preparatów przeciw COVID-19 różni ją niewiele.
Powyższa analiza ma charakter poglądowy i informacyjna. Nie odzwierciedla pełnych wyników płynących z badania.