Komunikacja, czyli co? Znacie metaforę słonia i jego jeźdźca opisującego relację emocji i umysłu? Jeździec siedzi na słoniu, trzyma wodze i wygląda na kierownika tego tandemu. Kontrola sprawowana przez jeźdźca okazuje się jednak niepewna, w porównaniu ze słoniem jest on bardzo mały i słaby. Gdy kilkutonowy słoń i jeździec nie zgadzają się co do kierunku jazdy, jeździec zawsze przegrywa, słoń ma miażdżącą przewagę.
Komunikacja a emocje
Cytując autora tej metafory, amerykańskiego psychologa Jonathana Haidta, “jeździec reprezentuje świadome, werbalne rozumowanie, to, co jest logiczne. A cała reszta to słoń”
W komunikacji z innymi większość nas spędza dużo czasu, starając się przekonać “jeźdźców” innych ludzi. Natomiast prawdziwym sposobem przekonywania ludzi jest mówienie do słonia, innymi słowy odwoływanie się do emocji. Ponieważ emocje zwracają uwagę: posty z emocjami rozchodzą się szybciej. Wiadomość, zdjęcie i film wideo, które odbieramy jako emocjonalne trafiają do większej liczby odbiorców. Kierujemy się emocjami kiedy czytamy, oglądamy, piszemy i kupujemy.
Wybieramy produkty tych marek, które budzą pozytywne emocje i lubimy te gwiazdy, których dokonania nas cieszą, motywują i inspirują. Komunikaty pozbawione emocji są mało wartościowe i ignorowane. Firmy tworzą przekazy emocjonalne by nas zaangażować. Wpisy, które zawierają słowa wyrażające emocje angażują internautów 2-3-krotnie bardziej niż posty pozbawione emocji. Internauci dużo częściej komentują i udostępniają je swoim znajomym.*
Niestety użytkownicy facebook’a klikają na reakcje tylko na jednej trzeciej postów i komentarzy. Pozostałe działania to tylko lajkowanie. Serwisy monitorujące media wychwytują tylko 10% wzmianek z wydźwiękiem pozytywnym lub negatywnym. Pozostałe są uznawane za neutralne. Obecnie dostępne sposoby mierzenia sentymentu (wydźwięku emocjonalnego) cechuje niska czułość i małe pokrycie treści publikowanych w Internecie.
Przewidywanie kroków słonia…
W SENTIMENTI przewidujemy następne kroki słonia. Dlatego mierzymy wydźwięk i emocje w sposób dużo bardziej dokładny niż do tej pory było to możliwe. Dzięki inżynierii lingwistycznej i analizie semantyczno-syntaktycznej ustalimy najpierw ZNACZENIA zdań i fraz tworzących dany tekst, by w następnej kolejności określić ZNACZENIA wyrazów i dopiero ich emocje.
Ale to dopiero początek. Określanie wydźwięku jako negatywnego, neutralnego i pozytywnego nie oddaje pełnej palety emocji, jakie przeżywa człowiek. Dlatego chcemy dodać do nich dane o pobudzeniu i polaryzacji jako reakcji na znaczenia wyrazów, fraz i tekstów. Ale i to nie wszystko – rozszerzymy analizę emotywną o emocje podstawowe: radość, smutek, strach, wstręt, złość, zaskoczenie, zaufanie i oczekiwanie. Dzięki temu podniesiemy wartość wydźwięku i dostarczymy trafniejsze analizy.
W badaniach mierzymy na skalach polaryzację i pobudzenie oraz osiem emocji. W badaniach nad reakcjami emocjonalnymi weźmie udział ponad dwadzieścia tysięcy użytkowników języka polskiego. Ocenią oni kilkadziesiąt tysięcy wyrazów i znaczeń.
Projekt SENTIMENTI realizowali badacze języka i emocji oraz przy współpracy ze specjalistami od marketingu i monitoringu mediów. Projekt jest współfinansowany przez NCBiR w ramach POIR.