Portale informacyjne w 2020 r. zdominowane były głównie newsami dotyczącymi pandemii COVID-19. W naszych analizach nie badamy treści publikacji, ale emocje jakimi posługiwały się portale, aby wzbudzić zainteresowanie czytelników.
Media w Polsce. Jakie portale informacyjne były badane?
Badanie oparto na analizie emotywnej obejmującej 13 portali informacyjnych pogrupowanych w trzech kategoriach. Są to:
- ogólne portale informacyjne (wp.pl, interia.pl, onet.pl, gazeta.pl, wpolityce.pl),
- telewizyjne portale informacyjne (tvn24, polsatnews.pl, tvp.info),
- prasowe portale informacyjne (se.pl, fakt.pl, wyborcza.pl, polityka.pl, newsweek.pl.).
Podstawowe emocje w portalach informacyjnych
W ramach emocji podstawowych analizie poddano poziom natężenia zaufania, smutku, radości i strachu w tekstach zamieszczanych na portalach informacyjnych.
Prezentowane dane obrazują średnie wartości natężenia badanych emocji. Ich poziom bezpośrednio oddziałuje na wielkości indeksów EPI dla poszczególnych kategorii portali, jak i też na wielkość indeksu dla wszystkich portali łącznie.
Indeks emocji podstawowych (EPI) na portalach informacyjnych
Jako bazowy miernik analizy emotywnej zastosowano indeks EPI – czyli skumulowane natężenie emocji podstawowych. Wartość dodatnia EPI wskazuje na przewagę emocji pozytywnych w publikowanych tekstach. Natomiast wartość ujemna wskazuje na przewagę emocji uznawanych za negatywne.
Zaprezentowane wyniki badań wskazują wzrostową tendencję indeksu EPI dla badanych portali łącznie. Taki stan rzeczy wynikał z dwóch przesłanek zachodzących jednocześnie:
- wzrostowego (dla wszystkich portali łącznie) trendu natężenia emocji uznawanych za pozytywne (zaufanie, radość),
- spadkowego (dla wszystkich portali łącznie) trendu natężenia emocji uznawanych za negatywne (smutek, strach).
Dzięki temu zjawisku indeks EPI w badanych portalach łącznie na koniec 2020 roku osiągnął niewielki poziom dodatni (+0,09). Tym samym można uznać, że doszło do sytuacji zrównoważenia natężenia emocji pozytywnych i negatywnych w tekstach publikowanych na badanych portalach informacyjnych.