Zaznacz stronę

Recenzje produktów są dla firm niezwykle istotne. Nie ma znaczenia, czy to lokalny mały biznes, czy też wielki koncern. Każde przedsiębiorstwo chce wspiąć się na szczyty rankingów w Google i budzić zaufanie konsumentów. Chce też, aby recenzje online były tylko pozytywne.

Recenzje produktów i ich wartość dla firmy

Recenzje produktów i usług, jakie napotykamy w sieci, są dla firmy bardzo pożądane. To one zwiększają widoczność w wyszukiwarkach i poprawiają SEO. One również pomagają budować zaufanie konsumentów i pobudzają sprzedaż i konwersje. To również spora przewaga nad konkurencją, o ile ich treść wzbudza pozytywne emocje. Statystyki mówią same za siebie. Recenzje nasycone pozytywnymi emocjami mogą generować spore dochody. Produkty ze średnią oceną 5 gwiazdek otrzymują nawet 126% więcej zamówień, niż te z czterema gwiazdkami.

Konsumenci czytają średnio do 10 recenzji online zanim zaufają produktowi czy firmie. Nawet 32% konsumentów odwiedza stronę internetową firmy czy produktu po przeczytaniu pozytywnej recenzji. Eksperci od SEO i pozycjonowania są co do tego zgodni – generowanie recenzji online jest jednym z trzech najlepiej działających czynników. 82% konsumentów czyta recenzje online firm lokalnych.

Opinie te mogą stanowić impuls dla wyboru między naszą firmą a firmą konkurencyjną. Recenzje produktów online nie tylko dają konsumentom wgląd w zalety i wady oferowanych produktów i/lub usług. To też doskonały sposób na pozyskanie potencjalnych klientów.

Recenzje i opinie online? Im ich więcej, tym lepiej

Podczas gdy konsumenci przeczytają wiele recenzji, zanim marka wzbudzi ich zaufanie, kluczowe znaczenie ma czas. Niemal połowa konsumentów zwróci uwagę tylko na te opinie, które powstały w ciągu ostatnich 2 tygodni i ani dnia dłużej.

Dla wielu lokalnych firm najlepszym miejscem do budowania obecności recenzji będzie Google Moja Firma. Jeśli mamy do czynienia z typową firmą e-commerce, możemy zbudować profil na portalu Trustpilot. Osoby z branży hotelarsko-gastronomicznej mogą sprawdzać opinie na portalu TripAdvisor. Opinie można znaleźć też na Facebooku, Ceneo, GoWork i wielu innych portalach.

Analizowanie recenzji online, czyli co, jeśli już są?

Z opiniami online można zrobić wiele rzeczy. Oprócz prezentowania recenzji na swojej stronie internetowej, możesz po prostu analizować ich treść i wyciągać głębsze wnioski. To pozwala wykroczyć poza rankingowe gwiazdki i przenieść swój biznes na wyższy poziom. Recenzje mogą być świetnym źródłem informacji na temat firmy czy produktu. Analizując najczęstsze skargi na produkty, można wprowadzać poprawki, które sprawią, że klienci będą zadowoleni. Firma przez to będzie miała lepsze recenzje w przyszłości.

Analiza recenzji, czyli badanie emocji konsumenta

Recenzje online są istotną częścią każdego biznesu, który ma nadzieję na pozytywne zaznaczenie swojej obecności w sieci i budowanie zaufania konsumentów. Opinie konsumentów można wykorzystać do poprawiania reputacji marki i ulepszania usług.

Dla przykładu, użyliśmy naszego narzędzia do badania emocji, pobudzenia i sentymentu na kilku przykładowych produktach. Dane pobraliśmy z portalu ceneo.pl z okresu ostatniego roku.

Produkty zostały wybrane zupełnie przypadkowo po wzięciu pod uwagę jedynie jednego parametru – większej liczby opinii po to, aby dane były reprezentatywne. W grupie badanych produktów znalazło się kilka losowych telefonów, słuchawek oraz wkład filtrujący do wody, kosmetyk, lek oraz hulajnoga.

  • Apple AirPods 2 biały (MRXJ2ZM/A)
  • BRITA Maxtra Plus 5+1 szt. Wkład filtrujący
  • Apple iPhone 11 64GB Czarny
  • Apple iPhone 11 Pro 64GB Gwiezdna Szarość
  • Chlorchinaldin VP 20
  • Hulajnoga Xiaomi Mi Electric Scooter M365
  • Long 4 Lashes Serum Przyspieszające Wzrost Rzęs 3ml
  • Xiaomi Redmi Airdots Czarny
  • Samsung Galaxy A40 SM-A405 64GB Dual SIM Czarny
  • Xiaomi Redmi Note 8 Pro 6/64GB Szary
  • Xiaomi Redmi Note 8T 4/64GB Niebieski

Prawdopodobnie nie są to wszystkie opinie o tych produktach, ale chodzi głównie o przykład badania i sposobu analizy treści pochodzących od konsumentów. Poniżej wyniki:

emocje w sieci sentyment ceneo brita xiaomi chlorchinaldin samsung apple long 4 lashes

Jak widać, produkt Brita Maxtra uzyskał w tej analizie najwyższe natężenie pozytywnych emocji i korzystnego dla wizerunku sentymentu. W grupie losowo badanych produktów najgorszy wynik uzyskał Samsung Galaxy A40. Kolejność produktów ułożono według wartości sentymentu pozytywnego – od najwyższego do najniższego.

emocje w sieci sentyment ceneo brita xiaomi chlorchinaldin samsung apple long 4 lashes

Analiza natężenia radości, zaufania i złości w badanych opiniach pokazuje, że produkty nie będące urządzeniami technologicznymi (telefony, słuchawki) mają radości i zaufania o wiele mniej. Telefony cechują się tu większą krytyką. Jeśli chodzi o pobudzenie emocjonalne, czyli siłę emocji i rodzaj słów używanych do ich wyrażenia, najlepiej wypada Chlorchinaldin VP-20, a najgorzej – ponownie – Samsung Galaxy A40. To może oznaczać, że krytyka nie była w przypadku tego urządzenia tak silna, ale przeważała nad emocjami pozytywnymi.

Wybrane negatywne o najwyższym natężeniu złości:

  • Niestety słuchawki KOMPLETNIE nie trzymają się w uszach bez względu na to jakich nakładek się używa przez co już drugiego dnia jedna z nich wypadła z ucha i się zgubiła. NIE POLECAM. 200 zł wyrzucone w błoto.
  • Podjarany pozytywnymi recenzjami kupiłem je w niskiej cenie. Bardzo stabilnie się trzymają w uchu, mają fajne etui ale właściwie na tym koniec zalet. Producent nie załączył żadnej instrukcji więc musiałem sięgnąć po “tutoriale” i “unboxingi” na youtubie. Na próżno – lewa słuchawka za nic się nie chciała sparować z prawą. A warto wiedzieć, że lewa łączy się z prawą i ta prawa dopiero obie z telefonem. Kilkanaście prób resetu nic nie pomogło.
  • Chińskie podróbki. Słuchawki nie da się sparować ze sobą, pomimo wykonania wielu instrukcji z netu. Obie słuchawki są wykrywane jako prawe. Brak instrukcji w pudełku. Brak kabelka.
  • 100% podróbka posiadam oryginalne i z tego sklepu. Te podróbki to nawet nie 50% możliwości oryginalnych. Nie polecam

Wybrane negatywne o najwyższym natężeniu radości:

  • Od dawna używam Brita. Już dawno przestałam kupować wodę w sklepie (zwłaszcza w plastiku). Mamy świetnej jakości wodę z kranu. Po przelaniu jej przez brite jestem spokojna o jakość. Polecam wszystkim. Świetny produkt.
  • Bardzo dobra jakość. Syn zadowolony. Polecam
  • Dobra jakość produktu, błyskawiczna przesyłka, wszystko w porządku – polecam 😉
  • Kupiłam na prezent chłopak Bardzo szczęśliwy i sobie chwali. Polecam

Jak widać, analiza narzędziami Sentimenti pozwala nie tylko zbadać nasycenie emocjami treści opinii. Umożliwia również szybką kategoryzację recenzji na pozytywne i negatywne. Proces ten daje szybkie (w zaledwie kilka minut) i precyzyjne wyniki. Powyższe przykładowe badanie to jedynie wstęp do dalszych, pogłębionych analiz. Tego typu badania zespół Sentimenti wykonuje w ramach usługi SentiBrand.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O SENTIBRAND

Zobacz także: